Vacature

Planeconoom

Wie zijn wij?

De afdeling Programma en Gebiedsmanagement werkt in opdracht van bestuur en directie en richt zich op belangrijke en complexe opgaven. Deze maatschappelijke opgaven zijn domein breed en afdeling overstijgend. Actuele programma’s zijn bijvoorbeeld, versnelling van de woningbouw de implementatie van de Omgevingswet, duurzaamheid, transformatie sociaal domein, nieuwe democratie en regionale samenwerking (ook op landelijk en Europees niveau).

Haarlem heeft de ambitie om tot en met 2025 10.000 woningen toe te voegen, voornamelijk binnenstedelijk in de zeven ontwikkelzones van Haarlem. Zandvoort heeft een ontwikkelopgave van 630 woningen. Met deze, vooral binnenstedelijke, ontwikkelopgave ligt de traditionele inzet van het grondbedrijf alweer een tijd achter ons. Deze opgave vraagt een andere, meer faciliterende en/of regisserende rol van de gemeente en betekent meer maatwerk per ruimtelijke opgave. Dit maatwerk vraagt om verbreding van financiële kennis en expertise en inzicht in de financiële belangen van betrokken partijen. 

Functie

Wat ga je doen?

  • Je gaat als onderdeel van het team planeconomie binnen de gemeente een bijdrage leveren aan het financieel mogelijk maken van ruimtelijke ontwikkelingen. In de projectorganisatie zijn de planeconomen de financiële rechterhand van de projectmanager en adviseren over de financiële en programmatische voortgang van projecten.
  • Je werkt samen met een multidisciplinair team aan projecten en stelt daarvoor grondexploitatieberekeningen, exploitatieplannen, haalbaarheidsstudies en risicoanalyses op. 
  • Je krijgt de verantwoordelijkheid over aansprekende grondexploitaties en businesscases. Je bent betrokken bij onderhandelingen met marktpartijen en/of publieke partijen over anterieure overeenkomsten en gronduitgiftes. Je stelt, mede in samenspraak met gronduitgevers en projectmanagers, de financiële strategie en de contractvorming bij gebieds- en vastgoedontwikkelingen op. Je analyseert afwijkingen en adviseert en informeert opdrachtgevers.
  • Bij complexe(re) opgaven werk je samen met je collega planeconomen en vastgoedadviseurs.
  • Je ontwikkelt mede de werkwijze en het instrumentarium van de planeconomen en je zorgt voor kennisontwikkeling binnen het vakgebied. Je staat je collega’s met raad en daad terzijde en kunt en durft over de grenzen van je eigen vakgebied kijken.

Solliciteer nu!

Interesse in deze functie? Solliciteer dan nu via onderstaande knop.

Profiel

Wie ben je?

  • Een professionele, inspirerende en proactieve planeconoom, wiens kennis van grond- en vastgoedexploitaties buiten kijf staat. Je hebt een neus voor kansen en risico’s en weet op inhoud te verbinden. Je bent op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen binnen het vakgebied en met betrekking tot kostenverhaal en kunt deze toepassen in je projecten. 
  • Je voelt je thuis in een veranderende organisatie die meer vraag-gestuurd wil optreden en het marktdenken wil implementeren in de werkwijze. Je kent de taal en mindset van investeerders en vastgoedontwikkelaars en bent in staat dit te vertalen naar financiële strategie en samenwerking. 
  • Je loopt graag voorop in de visie- en kennisontwikkeling van het vakgebied en weet dit om te zetten naar werkbare adviezen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Je bent resultaat- en klantgericht en je kunt gemakkelijk contacten leggen en onderhouden op uiteenlopend niveau. 
  • Je bent een teamspeler die graag samen met anderen resultaten bereikt. Mensen werken door je enthousiasme graag met je samen en het lukt je om anderen mee te krijgen; door je gestructureerde manier van werken bereik je op tijd je doel. Schriftelijk en mondeling communiceren gaat je gemakkelijk af. 

Functie eisen

Wat verwachten wij?

  • Een relevante afgeronde academische opleiding (bijvoorbeeld in de richting van Planologie, Sociale geografie of Economie).
  • Ruime werkervaring op het gebied van planeconomie in complexe projecten en omgeving.
  • Analytisch en probleemoplossend vermogen.
  • Uitstekende sociale vaardigheden en een prettige assertiviteit.

Wat kun je van ons verwachten?

Bij de gemeente Haarlem werken we met een grote diversiteit aan mensen. Divers in cultuur, leeftijd, geaardheid, geslacht, mentale en fysieke gesteldheid en geloof. We willen de kracht van diversiteit en talenten van medewerkers benutten om op alle vlakken goede resultaten te behalen voor de inwoners van Haarlem en Zandvoort en een plek creëren waar iedereen zich thuis voelt.

  • Een veelzijdige baan voor 36 uur per week binnen een professioneel team. 
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring, opleiding en competenties en bedraagt maximaal € 5.736, – (schaal 11A) bruto per maand bij een fulltime aanstelling in een 36-urige werkweek (exclusief 17,05% Individueel Keuze Budget). Je start met een jaarcontract dat wij bij goed functioneren graag omzetten naar een vast dienstverband. 
  • Goede carrièreperspectieven binnen een organisatie waar creativiteit en innovatie worden aangemoedigd en waar maatschappelijk bewuste mensen met ambitie en talenten mee willen bouwen aan de toekomst van de stad.
  • Een goed pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibele werktijden. Je kunt vakantiedagen kopen of verkopen. Er wordt volop ingezet op de ontwikkeling van de individuele medewerker binnen ons Talent- en Ontwikkelprogramma. In deze functie zijn flexibele werktijden bespreekbaar, evenals de mogelijkheid om hybride te werken. Afhankelijk van de functie krijg je een mobiele telefoon en een laptop of tablet.

Is deze baan echt iets voor jou?

Draag jij graag een steentje bij aan de bouw van deze betaalbare woningen in het mooie Haarlem en Zandvoort? Vind je het een uitdaging om in stedelijk gebied de juiste strategische beoordelingen en adviezen te geven, zodat de stedelijke kwaliteit behouden blijft, er ruimte is voor vergroening, werkgelegenheid, voldoende voorzieningen en een grote opgave op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid, het benutten van kansen op duurzaamheid? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren via onze sollicitatiepagina.

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Annemiek Visser, afdelingsmanager, 023-5113555, email avisser@haarlem.nl 

Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl